Pozor, toxický zaměstnanec!

Je to neohrožený druh se širokým teritoriem výskytu. Od malých firem po korporáty. Je vynalézavý a kvůli mimikrám je často těžké ho odhalit. Nahlodává pevné kořeny týmu i celou firemní kulturu. Má schopnost nakazit ostatní. 

Kdo? Toxický zaměstnanec. Odhalte ho dřív, než infikuje ostatní. 

Toxický člověk v týmu? To nechceš!

Znáte to o zkaženém jablku… Jenže v případě zaměstnance to nemusí být na první pohled tak jasné a jednoduché. Na každém webináři se potkáváme s otázkou, jak motivovat člověka, který se nechce angažovat. Odmítá zpětnou vazbu. Je konfliktní. Strhává tým k neproduktivitě. Šíří po firmě drby. Na jakýkoli podnět reaguje negativně. 

Vždycky se ptám: “Chcete mít takového člověka v týmu?” 

 

Ne, ALE…

Ale on je ze všech nejzkušenější. 

Ale on jediný se v tom vyzná. 

Ale on už je ve firmě 10 let a je služebně starší než já. 

Ale já nemám nikoho, kdo by to za něj převzal. 

Ale my se bez něj neobejdeme. 

 

A přitom právě toxický zaměstnanec je tím důvodem, proč se vám nechce do práce. Proč se netěšíte na týmové schůzky. Když mu něco chcete říct, cítíte zvláštní pnutí kolem žaludku. Uleví se vám, když má dovolenou. Pojďte se naučit takového člověka rozpoznat a vyřešit situaci rychle a efektivně. 

 

Jak se projevuje?

Prudič. Všechno je špatně od nového procesu až po barvy v reportu. Pouze kritizuje a nikdy nepřijde s konstruktivním návrhem. 

Balvan. Sedí už roky na stejné pozici, lebedí si ve svém komfortu a odmítá se posunout nebo se učit cokoli nového. Přebytečnou energii využívá na kritiku ostatních, systému, vás jako šéfa. 

Oběť. Má sto a jednu výmluvu na všechno. Proč nejsou výsledky, proč se mu nepracuje dobře, proč nebude spolupracovat… A nezapomene označit, kdo za to může. Zásadně nepřebírá odpovědnost. 

Škůdce. S úsměvem vám odkýve cokoli. Sotva za vámi zaklapnou dveře, spustí vodopád lamentace. Jeho cílem je dostat zbytek týmu na svou stranu, rozbít pracovní morálku. Produktivita klesá, což ho utvrzuje v tom, že měl od začátku pravdu. Totiž že jste špatný šéf.

 

Možná máte v týmu typický případ nebo jste se potkali se zajímavou mutací. Přidám pár příkladů ze své praxe. 

“Hledáme manažera výroby, ale problém je, že tam máme pár zkušených matadorů už 20 let. Chceme inovovat, ale s nimi nikdo nehne. Odmítají cokoli dělat jinak. Žádný manažer s nimi dlouho nevydrží.”

“Přijala jsem šikovného kluka jako leadera nové divize. Začal mi přerůstat přes hlavu. Zjistila jsem, že obrací svůj tým proti mně. Ale pro firmu je jeho divize klíčová.”

“Vypadala velmi motivovaná a schopná, když jsme ji přijímali. Po roce stále nemá výsledky. Vždycky najde výmluvu. Marketing jí nedodal podklady, obchod špatně zpracoval nabídku, nedostala dostatečné školení… Už jsme do ní dost investovali, nemůžu ji vyhodit.”

Čtěte také: Kolik rolí máš, tolikrát jsi leaderem?

Proč může být obtížné ho odhalit?

Málokdy přijde první signál přímo od členů týmu. Lidé se bojí toxického člena označit. Mají obavu, že se jim toxický člověk bude mstít, cítí se vůči němu bezbranní. Nebo si zkrátka nechtějí špinit ruce, dopady jeho chování na produktivitu celého týmu a atmosféru ve firmě nemusí být z jejich úhlu pohledu zřetelné.

 

Když nepřijde podnět zespodu, musí to být leader, kdo toxického zaměstnance odhalí a učiní takovému chování přítrž. A je to právě leader, kdo musí souboj jeden na jednoho ustát a přinést uspokojivé řešení. Co v takovém případě můžete jako leader udělat? 

 

3 tipy – dřív než bude pozdě

Máte definovavé firemní hodnoty? A mohla bych je vidět? 

Právě od toho se odvíjí, jak můžete s toxickým zaměstnancem postupovat. 

 

Ladí s hodnotami firmy?

Zkuste dát takovému zaměstnanci novou zodpovědnost. Potřebujete ho přivést k tomu, aby se znovu učil a posouval. Doslova ho shodit z pohodlné úrovně “všechno vím, všechno znám a mám čas kritizovat”. Perfektně to popisuje tzv. křivka S – kolegové Aleš s Terkou chystají na tohle téma webinář. Budeme vás o něm informovat na našich sociálních sítích.

 

Máte pochybnosti?

Pokud nejste přesvědčeni, že to s hodnotami vaší společnosti myslí vážně, testujte. Projděte se zaměstnancem detailně, jaké hodnoty jako firma vyznáváte, a stanovte lhůtu, po kterou má šanci je demonstrovat. Třeba 3 měsíce. Nastavte jasná a měřitelná kritéria, jak poznáte, že se to daří. Pozor, pokyn typu “demonstruj angažovanost” se pravděpodobně mine účinkem – buďte proto konkrétní. 

 

Nechceš? Nechceš.

Nenašli jste ani za mák ochoty naladit se na srdeční tep firmy? Pak nemá smysl se dál trápit. S takovými toxickými lidmi nehnete a nepomůže ani tisící druhá šance. Je to nepříjemné, ale ve výsledku tenhle řez bolí všechny míň, než tolerovat toxické chování příliš dlouho. Cítíte a víte, že rozloučit se s tímto členem je dobrým krokem pro váš tým i celou firmu. Tady zkrátka platí, že 10-1=11.

Čtěte také: Zranitelnost není pro slabochy

Účinná prevence

“Bojovala jsem s toxickým konzultantem skoro 2 roky. Už to nechci nikdy zažít,” svěřila se klientka Jana. Vy nemusíte. Tady je antitoxický checklist

 

  1. Máme definované firemní hodnoty.
  2. Každá pozice má určenou zodpovědnost. Aneb nulová odpovědnost, nulový přínos.
  3. Členové týmu znají hodnoty firmy a vědí, kde je jejich odpovědnost. 

 

Vřele doporučuji využít tenhle postup už ve zkušební době. Ušetří vám jako leaderovi budoucí komplikace a firmě spoustu peněz, řádově stovky tisíc. Jak vytěžit ze zkušebky maximum vám ukážeme s kolegyní Renčou v červnovém intenzivním workshopu (nejen) pro HR. 

 

Identifikovali jste ve svém týmu toxického člena? Klidně mi dejte vědět, pokud si nejste jistí nebo si potřebujete ujasnit, co s ním. 

 

Přeju vám ničím nerušený máj, 

 

Blanka