Máte v týmu pozděchodiče?

Ranní porada začala před 10 minutami. Karel nikde. Tým se nervózně ošívá a vy jako leader se snažíte být nad věcí, i když se vám pomyslně otevírá kudla v kapse. Zase má zpoždění. Tento týden už potřetí. Co s chronickým pozděchodičem dělat? Dali jsme pro vás dohromady pár úhlů pohledu ze zkušenosti vlastní i našich klientů. 

Co NEfunguje – alespoň ne dlouhodobě

“To si snad děláš srandu!”

Zahřmíte na celou zasedačku a významně ukazujete na hodinky. Všichni sebou trhnou, Karel taky, ale to je nejspíš všechno, čeho docílíte. Strach – a zvlášť ten z ponížení před týmem –  je silný motivátor, ale chcete, aby Karel začal chodit včas jen proto, že se bojí vašeho vzteku? 

“Začínáme v 8:30, mohl bys aspoň jednou přijít včas, prosím?” 

Řeknete klidným hlasem a Karel to podle očekávání odkýve. Uleví se vám, porada může pokračovat a vy máte pokoj minimálně do chvíle, kdy na to Karel zase zapomene a uštědří vám i týmu akademickou čtvrthodinku. 

“Nebudu se rozčilovat, snad mu to jednou dojde.”

Nahlas neřeknete nic, okomentujete si situaci v duchu a pokračujete poradu, jako by se nechumelilo. Karlovi to možná dojde, možná taky ne, ale pravděpodobně dojde zbytku týmu, že pozdní příchody tolerujete a neřešíte. V extrémním případě budete jednoho dne v 8:30 na poradě sedět sami. 

Ryba smrdí od hlavy…

Teď si dovolím být trochu provokativní. Pokud máte v týmu takového Karla, který tři dny z pěti dokáže přijít do práce pozdě, můžete za to primárně vy jako leader. Slyšela jsem už spoustu výmluv – nejel výtah, tramvaj měla zpoždění, v bufetu byla fronta, zdržely mě holky dole na recepci… Klidně přihoďte vaši “oblíbenou” do komentáře pod článek. 

Proč si za to můžete sami? Vy přece pozdě nechodíte, jste v práci včas, jdete příkladem. 

To je skvělé, ale dokud budete chronické výmluvy tolerovat bez smysluplné akce, bude v tom vám i týmu pokaždé stejně mizerně. 

Dopady, které Karel nevidí

Nejde tady jen o to, že vás naštve, když někdo nedodržuje pravidla. Jaké mají Karlovy pozdní příchody dopady na tým a celou firmu

Manažerka Jana říká: “Ráno řešíme ty nejdůležitější věci, předáváme si informace. Když kolega chodil neustále pozdě, byť o 10 minut, zdržel o stejnou dobu dalších 6 lidí. To je mínus hodina práce celého týmu.”

Team-leader Adam má podobnou zkušenost: “Zákazník neřeší, jestli jsme včas v práci. Při pozdním příchodu někoho z týmu musí zaskočit kolegyně. Občas to není problém, ale opakovaně se nikomu nelíbí odvádět zbytečně práci navíc.”

Jaké dopady mají opakované pozdní příchody na váš tým? Sepište si je. Máte? Fajn, vy už víte. A teď potřebujeme, aby to věděl také Karel. Protože on to dost možná vnímá jako “blbých 10 minut, přece z toho nebudeme vyšilovat”.

  1. Buďte velmi konkrétní. Popište všechny dopady, z hlediska Vašeho, týmu, firmy. 
  2. Vypusťte drama – zaměřte se jen na fakta. 
  3. Přeneste zodpovědnost na Karla: Jak to vidíš ty? Co s tím budeš dělat? Jak ty následky poneseš? 

Jak děláš něco, tak děláš všechno

Zkuste se na chvíli dívat optikou “jak děláš něco, tak děláš všechno” na obě strany mince. Na Karlovu i na vaši leaderskou.

Jak moc záleží Karlovi na práci, na týmu? Jak moc ladí s hodnotami vaší firmy? Existuje ještě další pracovní oblast, ke které přistupuje nezodpovědně? 

A co vy, máte tendenci jako leader některé věci přehlížet, neřešit? Spíš vyčkáváte, jak se věci vyvrbí než byste aktivně jednali? Jste důslední ve vyžadování toho, na čem se s týmem domluvíte? 

Odpovězte si sami. Možná vás některá z uvedených otázek popíchne nebo rovnou naštve. Pak se u ní zastavte, nejspíš v ní bude něco užitečného právě pro vás. 

A hodnoty, máte? 

Na chvilku se ještě vraťme k hodnotám vaší firmy. Právě tam by mělo být ukotveno, v kolik hodin se chodí do práce a hlavně PROČ. Jak to máte vy? 

Pokud máte pocit, že se vám pozděchodiči nějak přemnožili, položte si otázku: Čím to, že to řešíme stále dokola? Proč je to u nás vůbec důležité téma?

Lidi rádi následují pravidla, která dávají smysl. Proč musím být v práci v 8:30 a 8:31 už je pozdě, když tu přitom zůstávám každý den o půl hodiny déle?

Je jasné, že to nejde vždycky, přepážka nebo obchod se musí otevřít, směna předat apod. Ale v mnoha firmách je otázka flexibilní pracovní doby stále otázkou důvěry v zaměstnance. 

Když jsme v jedné personální agentuře zavedli flexibilní pracovní dobu a kratší pátky, team-leadeři najednou nemuseli denně sčítat minuty zpoždění, výsledky zůstaly stejné. Tým byl spokojený a pevně dané hodiny, kdy všichni musí být v práci, dodržovali bez mrknutí oka. 

Ještě jeden úhel pohledu

Co když to nejde? Možná jste už vyzkoušeli všechno včetně výše uvedeného. A nic. 

Vaše snaha stéká po Karlovi jako po teflonu a dál vesele dodržuje pozdní příchody doplněné kreativními výmluvami. 

Chcete mít takového člověka v týmu? Tady je čas pro upřímnost sama k sobě. Jaká je přidaná hodnota chronického pozděchodiče? Je tak vysoká, že jste ochotni tolerovat jeho nerespekt k firemním hodnotám i dopadům jeho chování na váš tým? Někdy totiž 10-1=11.

Jak to poznat? Mrkněte třeba do článku o toxických zaměstnancích.

Vytýkací dopis ho postaví do latě, pak už si nedovolí přijít pozdě,” slychám od klientů. Ano, i to je možnost. I když funguje trochu jako prášek na bolest hlavy. Uleví se vám, ale neřeší příčinu. 

Je to na vás, milí leadeři. A já budu moc ráda, pokud se s námi podělíte o své zkušenosti. 

Blanka