Proč je důležité vědět, jestli jsem leader zaměřený na vztahy nebo výsledky?
Mnoha leaderům perspektiva jejich přístupu zcela uniká. Často se na ni nesoustředí a netuší, jaké dopady má přílišná zaměřenost na vztahy nebo naopak druhým směrem, na výsledky.
Zřejmě tušíte, že i v této oblasti platí pravidlo – zlatá střední cesta. Jak právě kýženou rovnováhu poznám? Jakým způsobem sobě i svému týmu škodím? V následujících řádcích se leaderům podíváme na zoubek.
,,Byl jsem povýšen z pozice jejich kolegy, teď jsem leaderem, ale nejde mi to.“ Stěžuje si leader Pavel, který svou nespokojenost přinesl jako téma do naší spolupráce. Jeho slabým místem je důslednost a vyžadování výsledků. Necítí se dobře a jak sám říká: ,,Raději si s nima pokecám o počasí než o výsledcích, který pokulhávaj.“
Zaměření na vztahy jako zatažená ruční brzda
Možná vám tohle prohlášení přijde přitažené za vlasy. Rozumím. Vždyť se všude píše, že vztahy jsou základ a musíme o své lidi v týmu pečovat. Ano. I ne. Když pečujete o vztahy více než o výsledky a to značně, nepoděkuje vám z firmy zřejmě vůbec nikdo. Určitě vaše konkurence.
Leader příliš orientovaný na vztahy vytváří prostředí, kde člen týmu cítí podporu a každý den skáče do peřiny plné měkkého peří. Z té se ale velmi těžko hrabe ven, směrem k posunu, progresu a výsledkům.
Až nezdravou orientaci na vztahy u sebe můžete rozpoznat tak, že místo trefné zpětné vazby kolegovi raději stočíte téma úplně někam jinam. Obáváte se ho konfrontovat s jeho nedostatečnými výsledky a raději za něj nějaké drobnosti dotáhnete ve svých přesčasech. V tomto případě mluvíme také o strachu z konfrontace a obavách z reakce druhého člověka.
V důsledku výše zmíněného stojíte se svým týmem na místě a nerozvíjíte jeho potenciál.
Orientace na výsledky jako droga, se kterou zůstanete ve finále jen vy
Na druhé straně barikády stojí leader, který je zaslepený výsledky. Tento typ člověka se často nezajímá o kontext, neumí oceňovat a je orientovaný pouze na konečná čísla. Kladná. Často se jedná o stále nespokojeného leadera. Chce více, očekává více, nic nestačí a nic není dost. Člen jeho týmu se jeho přístupem dostává pod tlak, ve kterém se dlouhodobě dýchá a rozvíjí fakt špatně.
Leader v tomto případě nevidí a nevnímá kontext a příležitost k růstu svých lidí. Členové se obávají přijít za ním s problémem, bojí se odsouzení. Plují společně na lodi jménem ,,výsledky jsou víc než ty“. V klidných vodách jste celkem v pohodě, ale zkuste si vplout do rozbouřeného moře. Krize a bouře jsou skvělým testem zdravých vztahů.
Ideálním stavem je rovnováha mezi zaměřením na vztahy a orientací na výsledky.
Vztah obohať o radikální otevřenou zpětnou vazbu
Pokud jste se našli v řádcích o příliš hodném šéfovi, nezoufejte, cesta z tohoto pólu je snazší než kdybyste vyběhli z řad ,,jsi mi úplně jedno“. Stěžejní je uvědomění, že svou tolerancí v celkovém dopadu škodíte sobě, celému týmu i firmě. Tím, že přehlížíte, přebíráte zodpovědnost, dáváte týmu zprávu, že na výsledcích až tolik nezáleží. A na jejich zodpovědnosti a angažovanosti také ne.
Vřele doporučuji publikaci od Kim Skottové s názvem Radikální otevřenost. Přináší zkušenosti z nadnárodních firem a velmi zdařile na konkrétních příkladech přibližuje důležitost a užitečnost otevřené zpětné vazby, která je součástí firemní kultury.
Dále vám může pomoci orientace na fakta. Máte strach, že můžete poškodit vztah s kolegou. Zaměřte se na fakta. Fakta nejsou osobní a nemusí hodnotit. Předejdete osočení a tendenci brát si zpětnou vazbu osobně.
Potřebujete začít věřit, že váš vztah profi přístup ustojí. Obohatíte ho o vzájemný respekt a společný růst, který se děje v nekomfortu.
Výsledky jako přirozený následek zdravých vztahů
Zdravě nastavené vztahy přináší do týmu důvěru, společný záměr, vysokou angažovanost, ochotu podstupovat riziko, i ochotu pracovat víc, když je potřeba. Pokud se leader zajímá o své lidi, může dostat firmu tam, kde ještě nebyla.
Jak na to, když jste leader, kterému se doteď točily spíše dolary v očích?
Můžete začít prohlubovat dovednost zvídavosti a zájmu. Zeptejte se sami sebe, do jaké míry znáte svůj tým a jeho členy. Jaké máte vztahy? Co dělají rádi ve volném čase? Jak se jmenují jejich děti?
Kvalitní vztah je postavený na třech základních prvcích
Afinita nebo blízkost s druhým člověkem. Ve významu chemie se jedná o vlastnost, která umožňuje vytvářet látkách chemické sloučeniny. Prohlubujte své dovednosti vytvářet vztahy, vrátí se vám to mnohanásobně.
Dalším prvkem je realita. Pro dobrý vztah potřebujete s druhým člověkem sdílet kus ze své a jeho reality. Třeba u vás ve firmě chybí příležitost teambuildingů. Zážitky sbližují.
Třetím prvkem je komunikace. Slavná kategorie obrovská jako vesmír sám. Ale na ní skutečně záleží každý den. V každé konverzaci s kolegou nebo členem týmu se rozhodujete, kým jste. A ano – respektující, lidská, a přitom profesionální leader komunikace, může být vaší novou výzvou pro další měsíce.
Buďte zvídaví a zajímejte se.
Podnikejte za účelem zisku a vytvářejte prostředí firmy tak, aby se vám společně k tomu i dobře žilo.
Terka.